Ćiro u Travniku – Travnik je uspostavom Austro-Ugarske uprave u Bosni i Hercegovini postao važno privredno i saobraćajno sjedište.
Uskotračne pruge će sve do 1946. godine ostati jedini željeznički saobraćaj u Bosni i Hercegovini. Trasa željezničke pruge uskotračnog kolosijeka Lašva – Travnik stavljena je u promet 26. 10. 1893. godine, a dvije godine kasnije probijena je i trasa željezničke pruge za Donji Vakuf – Bugojno – Jajce, koja je išla preko prevoja Komar. Za tu dionicu je nabavljena specijalna lokomotiva sa zupčanicima.
Da bi se sačuvala uspomena na nekadašnji željeznički promet u ovome dijelu zemlje koji je pratio i razvoj industrijskih kapaciteta i veći promet putnika i robe, Direkcija željeznica Bosne i Hercegovine je nakon ukidanja uskotračne pruge 1975. godine ostavila na brigu Općini Travnik parni voz “Ćiru” koji se sastoji od lokomotive i dva vagona.
Ćiro u Travniku – Opis spomenika
Od ukupno 38 parnjača koliko ih je proizvedeno u Tvornici lokomotiva u Beču, osim ove u Travniku postoje još svega tri koje se ljubomorno čuvaju u tehničkom muzeju u Minhenu (Njemačka), muzeju u Ljubljani (Slovenija) i privatnom muzeju u Frojahu (Austrija).
Ova parnjača predstavlja jedini sačuvani primjer zupčaste lokomotive serijske oznake 97-036 izrađene po Abtovom sistemu (nazubljene motke ili zupčanica) u Bosni i Hercegovini.
Uskotračna parna lokomotiva 760 mm ima proizvodnu oznaku Flor 2556/1919. Uz nju je smješten jedan zatvoreni i jedan otvoreni vagon. Dužina kompozicije sa lokomotivom iznosi 28,00 m, širina 2,50 m. Dužina tračnica do 32 m.
Gdje je ranije bio Ćiro u Travniku
Kompozicija je bila locirana na stiješnjenom prostoru uz samu saobraćajnicu koja prolazi pored zgrade bivše željezničke stanice, u blizini Autobusne stanice.
Konzervacija i restauracija
Zavičajni muzej Travnik kao pokretač i koordinator projekta spašavanja i konzervacije parnog voza “Ćire” ima za cilj da se ovaj rijedak spomenik tehnike u cijelosti zaštiti i spasi od propadanja te konačno prezentira na način kako to i zaslužuje.
Proces transporta, konzervacije, restauracije locomotive, izrada replika nedostajućih dijelova kao i restauracija vagona obavljen je u Banovićima.
Nova lokacija spomenika
Budući da je travnička lokomotiva raritetan primjerak, ona će se i tretirati kao muzajski eksponat.
Zato je, nakon razmatranja nekoliko mogućih lokacija u Travniku, donesena konačna odluka da je slijedom te činjenice logično da se voz nakon restauracije postavi u dvorište Zavičajnog muzeja Travnik, na sjevernoj strani koja graniči s glavnom ulicom.
Ponovo je Ćiro u Travniku
Nakon obavljenog procesa konzervacije i restauracije u Banovićima, obnovljena lokomotiva i željeznički vagoni stigli su u Travnik 2012. godine.
U svrhu promocije nove muzejske akvizicije, Zavičajni muzej Travnik priredio je multimedijalni hepening „Vratio se Ćiro!“, podsječajući time stare generacije i upoznavajući nove naraštaje Travničana na značaj uskotračne pruge i parnog voza za žitelje ovog dijela Srednje Bosne.